Intervju Med Emilie Från Chanur Akita & Shikoku I Frankrike

Emilie födde upp Akita Inu och Shikoku Ken-hundar i Frankrike i mer än tio år och exporterade och importerade fantastiska exemplar. Hon är ett ansvarsfullt och smart förhållningssätt till sitt avelsföretag eftersom hon föder upp främst för att förbättra dessa exotiska stammar samtidigt som hon förblir realistisk när det gäller den inkomst hon behöver för att kunna fortsätta driva ett så dyrt hunduppfödningsföretag.

Presentera Dig Själv Och Din Avelsverksamhet.

Mitt namn är Emilie, jag är 37 år gammal och jag har varit en professionell hunduppfödare i Frankrike i 16 år nu. Jag har två japanska stammar, Akita Inu och Shikoku Ken, men jag hade en Akita Inu eftersom jag var 16 år gammal: min allra första Akita föddes 1994.

Hur Blev Du Involverad I Avelssektorn?

Jo, eftersom jag var ett barn hade jag en dröm att jag ville jobba med djur. I Frankrike har vi en toppskola specialiserad på hunduppfödning, därför studerade jag där och tog mitt diplom för att officiellt bli hunduppfödare. Jag hade min första Akita vid 16, ytterligare Akitas anslöt sig till mitt hem och efter att jag avslutat min forskning. Jag började min kennel när jag var 20 år gammal.

Ser Du Avel Som En Hobby, Ett Företag Eller Båda?

I första hand betraktar jag avel som en hobby men jag måste närma mig det som ett företag på grund av priset det innebär; Jag måste mata mina hundar, ta hand om dem, ta hand om kenneln och i Frankrike, eftersom jag är inskriven som professionell uppfödare, har jag en betydande mängd skatter att täcka. Jag tror att jag har turen att leva och göra varje dag vad min stora passion driver mig att göra.

Varför Har Du Valt Akitas Inu Och Shikoku Framför Andra Stammar?

Jag valde Akita Inu-hunden på grund av deras karaktär och denna ras förenar mig med två mycket viktiga passioner: Japan och hundar. Några år efter att jag fick min allra första Akita upptäckte jag att de andra japanska raserna och jag direkt blev kär i denna Shikoku Ken. För sex decennier sedan arbetade jag med en japansk uppfödare för att importera min första Shikoku-hund från Japan.

Hur Många Hundar Började Du Med Och Hur Valde Du Dina Första?

Förr i tiden började jag med 3 Akita-hundar, en hane och 2 tikar. Jag valde dem på deras blodslinjer och temperament. För tjugo år sedan var Akita en sällsynt stam så det här alternativet var ganska viktigt och genomtänkt. Jag har äntligen 5 generationer från mitt allra första Akita-par; de är friska, vackra och med ett fantastiskt temperament! Jag ångrar inte mitt första val. När det gäller denna Shikoku-stam började jag med en dam från Japan och köpte senare en hane även i Japan eftersom nytt blod krävdes i Europa. Shikoku är en mycket sällsynt stam, därför var import det bästa tillgängliga valet för tillfället.

Kan Du Behöva Mycket Pengar För Att Starta Ditt Avelsföretag?

ja! På grund av den franska lagstiftningen, skatten och sanitära tullar behöver vi mycket pengar för din kennel. Importen av Shikoku-hundar är också ganska dyr.

Vilka är Dina Avelsstrategiers Huvudmål?

Faktum är att jag koncentrerar mig på att fortsätta mitt arbete inom Akita-rasen och jag koncentrerar mig också på att skapa Shikoku-stammen genom att arbeta med många olika uppfödare i olika nationer för att bevara och förbättra denna stam. Om några decennier kanske jag skulle älska att presentera en helt ny ras i min kennel.

Hur Många Kullar Per år Har Du För Närvarande I Genomsnitt?

Japanska raser är råa raser så antalet kullar är ganska oregelbundet. I allmänhet försöker jag ha 3 till 4 kullar vardera, även om mitt mål är 5 kullar varje år. Dessa mängder är låga eftersom jag vill ha tid att ta hand om dessa och att umgås med dem är en riktigt viktig punkt på min kennel.

Hur Kan Du Hitta Majoriteten Av Dina Kunder, Vilka Länder Kommer De Från?

Mina kunder hittar vanligtvis min kennel på nätet och via hundutställningar. För din Akita-ras är alla mina kunder från Frankrike. För rasen Shikoku är 80 procent av mina kunder från olika länder, till stor del från Italien, Spanien, Schweiz, Nederländerna, Österrike och Belgien.

Vilka Ansträngningar Gör Du För Att Skapa Ett Gott Rykte?

En hel del arbete för att bygga upp ett bra rykte: enligt min uppfattning är den första punkten att berätta sanningen! Tillsammans med rasmässigt är urval på hälsa och skönhet en viktig punkt även om socialisering av valparna också är avgörande. En extremt ren kennel med rena hundar är en bas för ett avelsföretag men det är också viktigt för ryktet. Att vinna hundutställningar är mycket värdefullt för vissa människor men hundutställningar är inte min sista prioritet även om jag faktiskt älskar hundutställningar.

Hur Skiljer Du Dina Hundar Och Ditt Företag Från Dina Andra Uppfödare?

Varje uppfödare är olika, med olika etiskt arbete, några av dem arbetar som jag. Jag tror att det inom hunduppfödning finns avel för pengar och avel för eld. Jag betraktar min kennel som avel för passion, eftersom jag inte är en valpfabrik, så jag har bara 3-4 kullar per år tillsammans med min kennel som kostar mig mycket pengar, jag vinner inte mycket pengar. När det gäller avelsval arbetar jag med olika andra uppfödare i Frankrike och andra nationer med samma etik, vi stöttar varandra som det hjälper i mitt arbete.

Kan Du Göra Något Specifikt, Varje Vecka Eller Dagligen, För Att Ge Dina Hundar Extra Uppmärksamhet?

Jag tar hand om mina hundar varje dag och med mycket glädje, det är just därför jag backar mina hundar i mitt eget söta hem. Varje vecka tar jag med mina hundar för att få lite nya handlingar, hundpromenader, hundklubbar, lydnad och smidighet: det är viktigt för det sociala arbetet med mina hundar. Livet i en kennel måste vara roligt och hundar på en kennel måste också njuta av nöjet!

Vad är Deras Kost, Har Du Ett Favoritmärke Eller Skapar Du Maten?

Deras kost är industriell mat gjord i Frankrike med bara naturliga ingredienser. Jag föredrar den här typen av mat eftersom det är det bästa för lagring och konservering.

Är Du För Närvarande Aktiv På Onlinecommunities Och Anslagstavlor?

Hur Viktigt är Det Att Få En Uppfödare Att Ha En Onlinenärvaro Idag?

Eftersom en hundkoja liknar ett företag (eller är ett företag), måste vi vara online varje dag som våra följare är! Att bli synlig på Internet är viktigt för oss: det finns så många uppfödare i Frankrike, i Europa och på planeten, så vi har många anledningar att alltid sträva efter att skaffa mer synlighet på internet.

Om Du Var Tvungen Att Börja Om Med En Annan Ras, Vilken Skulle Det Vara?

För att fortsätta med min passion så blir det en asiatisk ras!

Vilken Har Varit Den Mest Minnesvärda Försäljningen Och Kunden?

Flera försäljningar är minnesvärda, massor av dem. Många kunder blev mina vänner, några av dem är nu mina bästa vänner. Se hur nöjda mina kunder är med mina valpar är tillfredsställande för mig. En minnesvärd försäljning är en av en Akita-valpkvinna som säljs till ett hushåll som har ett barn som drabbats av cancer. På grund av cancer pratar den lilla flickan inte men med valpens ankomst började den lilla kvinnan prata med valpen, och det hjälpte henne känslomässigt att bekämpa cancern. Den här unga flickan är för närvarande trygg och vuxen. Vilket fantastiskt minne för mig!

Kommer Du Ihåg Ditt Allra Första Köp?

Ja, min första försäljning var en Akita-valphane 1997, Pompoko O Chanur, till min första kund som bor nära min kennel så jag såg den här valpen växa upp och att jag visar den här hunden i tävlingar. Han hade varit min första Akita-hund tillsammans med mitt affix kennelnamn som jag visade med utmärkta resultat, jag var verkligen stolt. Pompokos ägare och jag blev riktigt nära vänner.

Några Råd Du Skulle Ge Till Nykomlingar I Den Här Branschen?

Ja, bara två ord: tid och tålamod. Båda är oerhört viktiga för att göra ett bra jobb inom hunduppfödning. Att ta sig tid att bygga en fantastisk kennel för glada friska hundar. Att ha tålamod att köpa och introducera de bra hundarna i kenneln och använda kullar, ha respektabel etik, tänka för hundarna först, var rättvis. Kunderna kommer att upptäcka dessa punkter och allt det fantastiska arbetet kommer att förvandlas till den bästa publiciteten.